راهنمای انتخاب انواع دیگ موتورخانه و تفاوت های آنها

3774 بازدید 2101 پسندشده
 

مقدمه:

یکی از ملزومات موتورخانه های آبگرم و گرمایش، دیگ آبگرم بوده که دارای انواع مختلفی میباشد. کدام مدل دیگ مناسب ساختمان من است؟ این سوالی است که خیلی از دارندگان سیستم موتور خانه هنگام تاسیس یا بازسازی، با آن مواجه میشوند. در این مقاله سعی میکنیم شما را با انواع دیگ موتور خانه آشنا نموده و مزایا و معایب آنها را بررسی نماییم. در پایان شما میتوانید با آگاهی کامل نسبت به انتخاب مناسب ترین مدل دیگ برای ساختمان خود اقدام نمایید.

راهنمای خرید دیگ موتور خانه

یکی از ملزومات موتورخانه های آبگرم و گرمایش، دیگ آبگرم بوده که دارای انواع مختلفی میباشد. کدام مدل دیگ مناسب ساختمان من است؟ این سوالی است که خیلی از دارندگان سیستم موتور خانه هنگام تاسیس یا بازسازی، با آن مواجه میشوند. در این مقاله سعی میکنیم شما را با انواع دیگ موتور خانه آشنا نموده و مزایا و معایب آنها را بررسی نماییم. در پایان شما میتوانید با آگاهی کامل نسبت به انتخاب مناسب ترین مدل دیگ برای ساختمان خود اقدام نمایید.

این مقایسه بر اساس کیفیت، دوام، قیمت و سایر فاکتورهای مهم در تصمیم گیری انجام گرفته است.

راهنمای خرید دیگ موتور خانه


انواع دیگ موتورخانه

دیگ های با مصارف گرمایش صنعتی به دو نوع دیگ آبگرم و دیگ آب داغ تقسیم بندی میشوند که تفاوت این دو در دمای آب خروجی آنها برای مصارف مختلف می باشد. دیگ آب داغ بواسطه فشار داخلی ایجاد شده میتواند آب را تا دمای 130 درجه سانتیگراد داغ نموده بدون آنکه تبدیل به بخار شود اما دیگ های آبگرم حداکثر دمای 90 درجه را ارائه میدهند. بنابراین دیگ مناسب جهت مصارف شوفاژ و آبگرم مصرفی خانگی دیگ های آبگرم می باشند.

دیگ های آبگرم از لحاظ جنس بدنه به دو نوع چدنی و فولادی تقسیم بندی میشود و اینجا جایی است که انتخاب برای مصارف خانگی وارد دو راهی میشود.

هر دو مورد دیگ های آبگرم فولادی و چدنی مزایای خود را داشته و میتوانند در موقعیت های مختلف مورد استفاده قرار گیرند.

دیگ ابگرم چدنی


تفاوت ظاهری

شاید مهمترین تفاوت دیگ های فولادی و چدنی در ظاهر آنها باشد. دیگ های فولادی یکپارچه با استفاده از ورق های فولادی و لوله های آلیاژی آتش خوار ساخته شده اما دیگ های چدنی به‌صورت قطعات (پره ها) مجزا و بوسیله ریخته گری چدن ساخته شده و در محل مونتاژ میشوند. تا هیمن جا میتوانید این تصمیم را بگیرید که جانمایی دیگ های فولادی در موتورخانه نیازمند راه ورودی بزرگی بوده و در صورتیکه درب وردی بزرگی در موتورخانه نیست، باید بخشی از دیوار آنرا خراب کنید! در صورتیکه دیگ های چدنی به‌صورت تکه های کوچک از باریک‌ترین فضا ها رد شده و به مقصد میرسند.

دوام و طول عمر

در قدم بعدی میتوان طول عمر را یکی از فاکتورهای مهم در نظر گرفت. طول عمر آلیاژ فولاد از آلیاژ چدن بسیار بالاتر است مخصوصا زمانیکه در برابر حرارت بالای یک مشعل قرار گیرد. حتی بدون در نظر گرفتن این نکته یک نکته دیگر مطرح میشود: اتصالات دیگ چدنی پس از مدت زمانی نزدیک به 10 سال (کمتر یا بیشتر نسبت به دقت مونتاژ و طرز استفاده) فرسوده شده و امکان خرابی آن بسیار بالا میرود. هر چند که ممکن است این خرابی شامل قطعه ای جزئی باشد (مانند یک پره وسط) اما تعمیر آن نیازمند صرف هزینه و زمان میشود. همچنین در موارد بسیار تجربه نگارنده این بوده که برای تعویض یک پره وسط پره های دیگر از بین رفته یا خرابی های بعدی ایجاد شده اند. دیگ های فولادی معمولا از یک نقطه سوراخ می شوند ولی این اتفاق ممکن است بیشتر از 25 سال طول بکشد.

قیمت خرید

بیشتر از هر چیز شاید هزینه اولیه خرید این محصولات جهت تصمیم شما را مشخص نماید. اینجاست که دیگ فولادی برگ برنده خود را رو میکند و قیمتی رقابتی و قابل توجه اراده میدهد. قیمت دیگ های چدنی بازار به میزان قابل توجهی از دیگ های فولادی استاندارد کمتر می باشد.

برندها

یک نکته اینکه دیگ های چدنی بدلیل نیازمندی به تکنولوژی ریخته گری صنایع سنگین تنها در دو کارخانه کشور که عبارتند از شوفاژ کار و لوله و ماشین سازی ایران (MI3) تولید میشوند بنابراین خیالتان از خرید یک جنس استاندارد داری پشتیبانی راحت است. اما در روی دیگر سکه، دیگ های فولادی در کارگاه های کوچک و بزرگ ساخته میشوند که عدم توجه به اصالت برند و استاندارد بودن آن، ممکن است مشکلات جدی در آینده برای موتور خانه شما ایجاد کند.

ظرفیت ها

یکی دیگر از نکاتی که باید در نظر گرفت امکان افزایش ظرفیت در دیگ های چدنی است. در دیگ های چدنی بدلیل استفاده از پره ها به‌جای دیگ یکپارچه امکان اضافه نمودن ظرفیت مقدور بوده حال آنکه دیگ های فولادی بدلیل یکپارچه بودن بدنه این امکان را ندارند. پس اگر در آینده میخواهید بنای خود را افزایش دهید می توانید روی دیگ چدنی با پره های بیشتر حساب کنید. (البته موقع خرید باید ظرفیت های بیشتر در مدل دیگ را در نظر بگیرید)

جدول مقایسه

در پایان توجه شما را به جدول مقایسه بین دیگ چدنی و دیگ فولادی جلب مینماییم.

محصول دیگ فولادی دیگ چدنی
تصویر دیگ فولادی دیگ چدنی
قیمت خرید اولیه ★★★ ★★★★★
هزینه های نگهداری ★★★★★ ★★★
طول عمر قطعات ★★★★★ ★★★
قابلیت حمل و نقل ★★ ★★★★★
قابلیت تعمیر ★★★★ ★★★★★
قابلیت تامین آبگرم ★★★★★ ★★★★★
مصرف انرژی ★★★★★ ★★★★
 
آیا این پست وبلاگ برای شما مفید بود؟

نظرتان را با ما در میان بگذارید

تماس با ما در واتساپ

تماس با ما در تلگرام

ارسال پیام کوتاه به ما

تماس با ما

پیشخوان هدر چپ موبایل

منو