ترموستانت اتاقی و مزایای استفاده از آن

50 بازدید 2 پسندشده
 

مزایای استفاده از ترموستات اتاقی

استفاده از ترموستات های اتاقی مزایای فراوانی داشته که در نهایت راحتی کاربر و افزایش طول عمر دستگاه ها را به ارمغان می‌آورد. ترموستات های اتاقی همانطور که از نامس پیداست روی دیوار اتاق نصب میشود که این اتاق میتواند مورد مصرف خانگی، اداری یا تجاری داشته باشد. همچنین ترموستات های اتاقی جهت دستگاه های مختلفی مانند انواع فن کویل ها، داکت اسپلیت، هواساز، کولر آبی، پکیج های گرمایشی دیواری و سیستم گرمایش از کف کاربرد دارند. در ادامه به برخی از مهمترین مزایای استفاده از ترموستات ها اشاره مینماییم.

1- صرفه جویی در مصرف انرژی

ترموستات های اتاقی با دریافت دمای محیط و تنظیمات تعیین شده توسط کاربر، سیستم تهویه مطبوع را کنترل نموده و از عملکرد بی وقفه آن جلوگیری می‌نماید. ترموستات اتاقی دستگاه را با توجه به فرمان کاربر، روشن و خاموش می‌نماید و این امر موجب صرفه جویی در مصرف انرژی می‌شود.

2- افزایش راحتی و آسایش

در نبود ترموستات، دستگاه های سرمایشی و گرمایشی با کارکرد بی وقفه موجب افزایش یا کاهش بیش از حد دما در محیط می‌شوند و برای روشن/خاموش کردن سیستم ها باید از فرمان های دستی مانند قطع و وصل یا باز و بسته نمودن شیر ها استفاده نمایید. با افزدون ترموستات های به مدار فرمان نیاز به قطع و صل دستی دستگاه ها از بین رفته و این امر به صورت اتوماتیک انجام میشود. در کنار این موضوع، با تنظیم کردن دمای عملکرد، میتواند همواره دمای مطبوع و مد نظرتان را تجربه نمایید.

3- حفاظت از تجهیزات

ترموستات های دیواری با جلوگیری از قطع و وصل مستقیم برق دستگاه، همچنین جلوگیری از کارکرد بی وقفه و کم نمودن بهینه عملکرد دستگاه با توجه به نیاز کاربر، طول عمر سیستم های گرمایشی و سرمایشی را به شکل قابل ملاحظه ای افزایش می‌دهد.

ترموستات و سیستم های سرمایشی و گرمایشی

ترموستات های اتاقی میتوانند تک فصل یا دو فصل باشند. ترموستات های تک فصل برای کاربری فقط سرمایش یا فقط گرمایشی کاربرد دارند مانند ترموستات گرمایش از کف که فقط در فصل زمستان کاربرد داشته و قادر به ارسال فرمان های گرمایشی می‌باشد.

ترموستات های دو فصل میتوانند در هر دو فصل تابستان و زمستان فرمان های سرمایشی و گرمایشی را به سیستم ارسال و دمای محیط را کنترل نمایند.

معمولا سیستم داخلی و بورد در ترموستاتهای با کاربری برای دستگاه های مختلف متفاوت میباشد، به این معنی که هر ترموستات میتواند فرمان های مشخصی برای نوع خاصی از سیستم های سرمایشی و گرمایشی ارسال نماید. برای مثال ترموستات های داکت اسپلیت قابلیت فرمان با تاخیر به کمپرسور را داشته در صورتیکه ترموستات های فن کویلی قابلیت فرمان به کمپرسور را ندارند.

ترموستات های کولر آبی میتوانند دو دور فن و یک پمپ آب کولر آبی را قطع و وصل نمایند و ترموستات های پکیج دیواری، تنها یک فرمان قطع و وصلی برای فصل زمستان (کاربری گرمایشی) ارائه میدهند.

کنترل فن کویل و داکت اسپلیت

فن کویل و داکت اسپلیت از انواع سیستم های تهویه مطبوع دو فصل بوده و با استفاده از پرتاب باد سرد و گرم، دمای مناسبی را برای محیط فراهم می‌نمایند. استفاده از ترموستات های اتاقی در این دستگاه ها ضروری بوده و موجب کاهش مصرفی انرژی، راحتی و آسایش کاربر و افزایش طول عمر دستگاه تهیوه مطبوع می‌شود.

کاربرد در کولر آبی و هواساز

کولرهای آبی و انواع سیستم های هواساز، دستگاه های سرمایشی با استفاده از تبخیر آب بوده و نصب ترموستات بر روی آنها اجباری نیست. کنترل این سیستم ها بدون ترموستات بصورت دستی انجام شده که معمولا باعث سرد و گرم شدن بیش از حد محیط می‌شود. استفاده از ترموستات در این سیستم ها راحتی و آسایش کاربر را بدنبال داشته و محیط را همواره در دمای مطبوعی تثبیت می‌نماید.

نقش ترموستات اتاقی در سیستم گرمایش از کف

سیستم های گرمایشی به منظور گرمایش محیط های مسکونی و اداری در مناطق سردسیر استفده میشود. در سیستم های دستی، شیر های ورودی و خروجی سیستم بصورت دستی کنترل میشوند که از نظر قیمتی مقرون به صرفه بوده اما بدلیل عدم قابلیت کنرترل دمای محیط، محمولا موجبات گرمایش بیش از حد و عدم آسایش کاربر در محیط میشود.

استفاده از ترموستات های اتاقی در سیستم گرمایش از کف نیازمند نصب کلکتور با شیر برقی بوده و عملکرد قطع و وصل بوسیله فرمان به این شیر ها انجام می‌گیرد. مهمترین نتایج استفاده از ترموستات اتاقی در سیستم گرمایش از کف، ایجاد دمای مطبوع در محیط و صرفه جویی در انرژی مصرفی توسط بویلر می‌باشد.

 
آیا این پست وبلاگ برای شما مفید بود؟

نظرتان را با ما در میان بگذارید

تماس با ما در واتساپ

تماس با ما در تلگرام

ارسال پیام کوتاه به ما

تماس با ما

پیشخوان هدر چپ موبایل

منو