راهنمای انتخاب ترموستات اتاقی

1791 بازدید 1302 پسندشده
 

مقدمه

مقصود از کلمه ترموستات اتاقی، وسیله ای است که جهت فرمان به تجهیزات تهویه مطبوع خانگی استفاده میشود. این موضوع که کدام ترموستات برای شما مناسب است میتواند موضوعی چالش برانگیز باشد. در این مقاله قصد داریم نحوه صحیح انتخاب یک ترموستات اتاقی مناسب را توضیح دهیم.

ترموستات ها دستگاهی جهت قطع و وصل و کنترل سیستم های مختلف بوسیله کاهش یا افزایش دما هستند، درواقع کاربر به‌وسیله ترموستات میتواند دستگاه را به‌طور اتوماتیک در یک محدوده دمایی مشخص روشن و خاموش نماید. ترموستات ها در وسایل مختلف نظیر خودروها، یخچال ها، تجهیزات صنعتی و منازل استفاده میشوند.

مقصود از کلمه ترموستات اتاقی، وسیله ای است که جهت فرمان به تجهیزات تهویه مطبوع خانگی استفاده میشود. از ویژگی های ترموستات های اتاقی میتوان به محدوده دمای 5 الی 35 درجه که دمای مطلوبی برای محیط خانگی و اداری است اشاره نمود.

ترموستات های اتاقی در اشکال مختلف در بازار موجود است اما این موضوع که کدام ترموستات برای شما مناسب است میتواند موضوعی چالش برانگیز باشد. در این مقاله قصد داریم نحوه صحیح انتخاب یک ترموستات اتاقی مناسب را توضیح دهیم.


تشخیص دستگاه تهویه مطبوع

تشخیص دستگاه تهویه مطبوع مهمترین بخش در انتخاب ترموستات مناسب است. نکته اول این است که بدانید سیستم مورد استفاده شما فن کویل است یا داکت اسپلیت. یونیت داخلی در فن کویل ها میتواند زمینی، دیواری، سقفی توکار و یا کستی باشند. در سیستم های داکت اسپلیت یونیت داخلی، سقفی توکار کانالی می باشد. انواع دیگری از دستگاه های تهویه مطبوع که میتوانند از کنترلر دیواری استفده کنند اسپلیت های کستی هستند. معمولا فن کویل های دیواری همانند اسپلیت های دیواری دارای ریموت کنترل بی سیم هستند، همچنین یونیت های کستی چه فن کویل و چه DX دارای کنترلر دیواری یا ریموت کنترل هستند بنابراین موضوع مورد بحث ما معمولا یونیت های سقفی توکار بوده که به‌صورت یک دریچه خروجی هوا بر روی دیوار قرار دارند.

برای تشخیص این مهم که یونیت سقفی توکار شما فن کویل سقفی توکار/کانالی است یا داکت اسپلیت کافی است بدانید آیا دستگاه شما دارای یوینت خارجی مستقل است یا خیر. دستگاه های داکت اسپلیت دارای یک کندانسور خارجی بوده که بوسیله دو لوله به یونیت داخلی متصل میشوند در صورتیکه فن کویل ها به دستگاه بزرگتری بنام چیلر یا مینی چیلر متصل میشوند. همچنین دستگاه های داکت اسپلیت معمولا یک کنترلر برای یک واحد مسکونی دارند اما سیستم های چیلر و فن کویل دارای کنترلر برای هر منطقه مجزا بوده بدین معنی که هر اتاق یک ترموستات و حال و پذیرایی نیز ترموستات جداگانه دارند.

نمونه یونیت داخلی کستی کاستی نمونه یونیت دیواری نمونه یونیت سقفی توکار نمونه یونیت زمینی نمونه کندانسور داکت اسپلیت نمونه چیلر نمونه مینی چیلر
تصویر نمونه یونیت کاستی نمونه یونیت دیواری  نمونه یونیت سقفی توکار  نمونه یونیت زمینی  نمونه کندانسور داکت اسپلیت نمونه چیلر و مینی چیلر

پس از دانستن این موضوع که دستگاه شما فن کویل است یا داکت اسپلیت میتوانید نوع ترموستات خود را مشخص نمایید. (نکته مهم در این قسمت این است که ترموستات های داکت اسپلیت قابلیت فرمان به کمپرسور را دارند اما ترموستات های فن کویل این قابلیت را نداشته و فقط میتوانند به دو های فن و یا شیر برقی فرمان دهند.)

نمونه یونیت سقفی توکار

نمونه یونیت سقفی توکار 

نکته بعدی در داکت اسپلیت ها این است که آیا دستگاه شما سرد و گرم است یا سرمایش همراه با کویل آبگرم. در صورتیکه دستگاه شما از کویل آبگرم برای گرمایش استفاده میکند نیازمند ترموستاتی است که بتواند در فصل زمستان فقط فن را قطع و وصل نماید. این ترموستات میتواند یک ترموستات ساده آنالوگ با تک کنتاکت باشد که در کنار کنترلر فابریک مورد استفاده قرار میگیرد. (مانند هانیول T4360)

روکار یا توکار

آیا قوطی برق در دیوار کار شده است یا خیر؟ در صورتکیه قوطی برق داشته باشید میتوانید از ترموستات های توکار استفاده نموده و در غیر این صورت انتخاب شما ترموستات های روکار خواهد بود. 

دیجیتال یا مکانیکی

شما میتوانید از بین ترموستات های دیجیتال یا آنالوگ محصول مورد نظر خود را انتخاب نمایید. ترموستات های مکانیکی دارای تکنولوژی قدیمیتری بوده و مربوط به دهه ها قبل میشوند و تنها می‌توانند کارکرد اصلی را داشته باشند درصورتیکه نمونه های دیجیتال قابلیت هایی نظیر نمایش دمای تنظیم شده و نمایش دما محیط، اطلاعات وضعیت کاری دستگاه و ... را نمایش دهند. همچنین برخی از نمونه های دیجیتال قابلیت ریموت کنترل بی سیم یا WIFI را دارند.

امکانات اضافی

امکانات اضافی که معمولا بر روی نمونه های دیجیتال هستند میتوانند برای کاربر تجربه بهتری را ارئه دهند این امکانات میتوانند شامل مواردی نظیر نمایشگر دما، برنامه ریزی هفتگی، مد های کاربری مانند صرفه جویی در مصرف انرژی، ریموت کنترل بی سیم، کارکرد با WIFI  و اپلیکیشن موبایل و ... شوند.

برند ها

برند های مختلفی در ایران در زمینه انواع ترموستات موجود بوده که شامل نمونه های وارداتی از برند های مطرح، نمونه های OEM چینی و نمونه های تولید داخل میشوند. از مطرح ترین نمونه های وارداتی میتوان به هانیول، زیمنس، دانفوس، ایمیت، کلایماست، بیوک و ... را نام برد. نمونه های مطرح تولید داخل برندهایی نظیر مرصوص، اکولوکس، کاراتک، سدنا و ... را میتوان نام برد.


اکنون با دانستن این ویژگی ها میتوانیم یک ترموستات مناسب جهت دستگاه مورد نظرمان انتخاب نماییم.

جهت انتخاب نوع ترموستات خود می‌توانید از این جدول استفاده نمایید :

فن کویل زمینی ترموستات تک دور دو فصل
فن کویل سقفی توکار ترموستات سه دور دو فصل
فن کویل دیواری دارای ریموت کنترل است
فن کویل کاستی دارای ریموت دیواری فابریک
داکت اسپلیت ترموستات با قابلیت فرمان به کمپرسور
داکت اسپلیت با کویل آبگرم ترموستات با قابلیت فرمان به کمپرسور و فرمان به فن در زمستان

در پایان جهت مشاوره پیش از خرید هر نوع ترموستات می‌توانید با کارشناسان ما در HVAK در تماس باشید.

 
آیا این پست وبلاگ برای شما مفید بود؟

نظرتان را با ما در میان بگذارید

تماس با ما در واتساپ

تماس با ما در تلگرام

ارسال پیام کوتاه به ما

تماس با ما

پیشخوان هدر چپ موبایل

منو